ALTIN 214,6217
DOLAR 5,3661
EURO 6,0819
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
°C

Öfke halinde veya sarhoşken yapılan boşama geçerli midir?

20.05.2016
1.975
A+
A-
Öfke halinde veya sarhoşken yapılan boşama geçerli midir?

Boşamanın geçerli olabilmesi için erkeğin, aklî dengesinin yerinde olması, uyku halinde olmaması ve ölüm tehdidi altında tutulmaması gerekir. Buna göre aklî dengesi bozulup cinnet getiren kimsenin sözlerine itibar edilmez ve talâkı vaki olmaz. Yine kızgınlık hâlinde yapılan boşama, bir de olsa, üçten dokuza da olsa, geçerli değildir.

Nitekim, Hazret-i Âişe’nin (r.a.) rivâyetiyle, Peygamber Efendimiz (s.a.v); “Gazap halinde îkâ edilen talâka ve köle âzâdına îtibar olunmaz” buyurmuştur. Yine Ebû Hüreyre (r.a.) anlatmıştır ki, Allah Resûlü (s.a.v.): “Her talak câizdir. Ancak aklına hâkim olamayan ma’tuhun (bunağın, asabiyetinden aklını kaybeden kişinin) talâkı câiz değildir” buyurmuştur. Ancak burada kişinin sağlıklı düşünemeyecek derecede öfkelenmesi, sakinleştikten sonra ne söylediğini hatırlayamaması veya söylediklerine gerçekten pişman olması gerekir. Yoksa düşüncesini etkilemeyecek derece olan sinir halinde ve sonuçlarını düşünecek olduğu halde kişinin eşini boşaması evliliğe zarar verir.

Alkollü madde içen; afyon, kokain, eroin ve benzeri uyuşturucu bir madde kullanan kimsenin bundan dolayı akli dengesini kaybedip, önceden hiç planlamamış olsa bile karısını boşaması geçerlidir. Ancak helal yolla (ilaç, narkoz vb.) veya hata ile haram bir şeyle sarhoş olur ve eşini boşarsa bu boşama geçerli değildir. Bu görüş, Hanefilerin görüşüdür. Diğer mezheplere göre her iki durumda  da boşama geçersizdir.

 

Şaka ile boşamaya gelince; “Üç şey vardır ki, ciddisi ciddidir, şakası da ciddidir. Bunlar; nikah, talak ve yemindir.” hadisi gereği kişinin şaka yollu da olsa eşini boşaması geçerlidir. Bu boşamaların geçerli olması duruma göre ya dönülebilir (nikah kıyılmadan [ric’î] veya yeniden kıyılarak [beynûne-i suğra/bain]) bir boşamadır ya da dönülemez (beynûn-i kübra) bir boşamadır.

Beğen
Paylaş
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.