ALTIN 214,6217
DOLAR 5,3661
EURO 6,0819
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
°C

GUSÜL ABDESTİ

Hamd Âlemlerin Rabbine, salât ve selam örneğimiz, önderimiz Efendimiz (sallahu aleyhi vesellem) üzerine olsun.

Gusül kelimesi, lügatte, yıkanmak manasına gelir. Bu kelimenin ıstılahta (dini manası) ise bütün bedenin, hiçbir tarafında iğne ucu kadar kuru yer kalmayacak şekilde yıkanması demektir. Gusüle Türkçe’de boy abdesti de denilir.

Guslün farziyeti ayet ve hadisle sabittir. Cenabı Hak, Kuran’da;

“Eğer cünüpseniz guslederek temizlenin”(Maide suresi-6)

Ay hali olan kadınlarda cinsel ilişki yasağı bildiren ayette,

“Ay hali durumundayken kadınlardan(cinsel yönden)uzak durun ve temizlenmedikçe onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman, Allahın size emrettiği yerden onlara gidin.” (Bakara-222) Başka bir ayette de cünüpken yıkanmadıkça namaza yaklaşılmaması istenir;

“Ey iman edenler! Sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüpken de-yolculuk yapanlar dışında-gusledinceye kadar, namaza yaklaşmayın.” (Nisa-43)

Guslün birçok hikmeti ve yararları vardır elbette ki biz inananlar, bize gelen emirlerin hikmetine değil, Rabbimizin yap veya yapma emrine tabiyiz.

Şu üç durumda gusletmek farzdır:

1- Cünüplük: Fıkıh dilinde cünüplük; cinsi ilişki, ihtilam ve benzeri bir yolla meninin vücut dışına çıkmasını, belirli ibadet ve fillerin yapılmasına engel olan büyük abdestsizlik durumunu ifade eder. Boy abdesti aldıktan sonra, kişiden meninin çıkması halinde, yeniden gusül almak gerekir. Diğer yandan şehvet ve basınç söz konusu olmaksızın, ağır bir şey kaldırmak veya yüksek bir yerden atlamak gibi bir sebeple meni kendiliğinden çıksa gusül gerekmez. Çünkü “Eğer cünüp iseniz iyice temizlenin” (Maide-6) ayetinde sözü geçen “cünüplük” meninin şehvet yoluyla dışarı çıkmasını ifade eder. Cünüplükle ilgili birçok detay var fakat burada hepsini zikretmek mümkün olmadığı için toplumda insanları çokça meşgul eden sorunlara değinmek istiyorum.

*Bir hanım cünüplükten sonra gusül abdesti alacağı zaman hayız olduğunu görse halkın dediği gibi lanetlenmez(!)gusül almasına gerek yoktur zaten alsa da guslün sıhhati yoktur hayız bitene kadar isterse banyo yapar gusül almaz hayız bitince guslünü alır.

*Ramazanda cünüp uyuyan kişi uyandığında sabah olmuş olsa hem namazı kazaya kalmış olur hem de oruç sabahına cünüp girmiş olur. Peki, orucu ne olur? Orucu bozulmaz gusül abdestini alır namazı kaza edip orucuna devam eder sadece ağız burun yıkanırken gusül abdestinde mübalağa gerektiği için dikkat etmelidir çünkü orucu zedelenebilir.

*Bir insan gusül abdesti almadan cünüp ölse halkın dediği gibi cenaze namazı kılınmaz. Bu yanlıştır zaten cenazeye gasil aldırmak (yıkamak) kifai farzdır  gerekir.

*Bir kadın doğum ya da düşük yapması durumunda, kan gelmese bile Hanefilerde tercih edilen görüşe göre gene gusül alması gerekli olur.

*Kadın doğum için muayeneye giden kadının ve fitil kullanan kadının gusül abesti almasına gerek yoktur. Sadece bunlarla abdesti gider kişi abdestini yeniler. Fitil bahane edilerek ya da bilmeyerek namazları geçiren ya da her kullanmada gusül abdesti alan kendine zulmeder güzel dinimizin böyle zorlaştırma emri yoktur.

*Kadın ihtilam olduğu zaman uyandığında kendisinde ıslaklık varsa gusül alır yoksa almasına gerek yoktur. İnsanımız ihtilamı da kadına yasaklamış durumda sanki ayıp utanılacak bir şeymiş gibi, ihtilam(rüya ile cünüplük)sorulamaz bilgi alınamaz duruma gelinmiş.

*Hayızlıyken diş dolgusu yaptırmada gusle gerek yoktur yaptırılabilir.

*Hayızlı kadınını gusül almadan saçına veya eline kına koymasında bir sakınca yoktur, gusülden sonrayı beklemesi gerekmez.

2- Hayız ve nifas halinin sona ermesi: Hayız ve nifas(loğusalık) hali sona eren bayanın boy abdesti alması gerekir Ayette; “Adetli kadınlardan (cinsel yönden) uzak durun ve temizlenmedikçe onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman, Allah’ın size emrettiği yerden onlara gidin.”  (Bakara-222)

Hz. Peygamber (sallalhu aleyhi ve selem) Fatıma bin binti Ebu Hubeyş’e şöyle demiştir: “Adet kanaması olunca namazı bırak. Kesildiğinde guslet ve namazı kıl.” Bugün sünneti ortadan kaldıran dalalet ehilleri adetliyken de oruç tutulur ve namaz kılınır fetvasıyla kolaycılara önderlik yapıyorlar. Bunlar yakın zamanda da hayız, grip gibidir o zaman cinsel ilişkide caiz dediklerini duyabiliriz.

Guslün Farzları: Guslün farzları üç tane olup; birer defa ağzı, burunu ve bütün vücudu yıkamaktan ibarettir.

  1. a) Ağız ve burnu yıkamak(mazmaza ve istinşak)Ağzında dolgu dişi olan mezhep takip edenler imamı Şafii’nin içtihadını niyet ederler.

b)Bütün vücudu su ile yıkamak: Saçların ve tenin bütününe bir defa olsun suyun ulaşması gerekir Hadisi şerifte “Her bir saç telinin altında cünüplük vardır. Bu yüzden saç diplerine ıslaklığı ulaştırın ve teni de iyice temizleyin. “ (Tirmizi Tahare77 Nesai, Taharet 149 İbni Mace Tahare 108).

Boy abdestinde vücudun hiçbir noktasının kuru kalmayacak şekilde iyice yıkanması gerekir. Kadınların örgülü saçlarının çözülmesi şart olmayıp, sadece diplerine suyun ulaşması yeterli olur. (Müslim Ebu Davud) Bu uzun saçlı bayanlara gösterilen bir kolaylıktır. Günümüzde “saç ektirme” denilen doku nakli yoluyla olan tıbbi işlem, saça canlılık kazandırdığı için, ekilen saçların kişinin kendi saçı hükmünde olması gerekir. Bu gibi saçlar boy abdestine engel olmaz. Ancak saçların ince bir plastik deri üzerine ekilerek, bunun saçsız başa yapıştırılması, başın derisine suyun geçişini engelleyeceği için, peruk hükmünde olup, boy abdestine engel teşkil eder.

–Boy abdesti sırasında, bedendeki yara üzerinde sargı varsa bakılır; eğer yıkama yara için zararlı olmayacaksa sargı çözülüp yıkanır, değilse sargı üzerine meshedilir.

–Cünüp olan kimse, ağız ve burnuna su almak suretiyle deniz, göl, nehir veya havuz dalsa yahut yağmur altında durup bütün vücudu ıslansa boy abdesti almış sayılır.

Gusül abdesti nasıl alınır?

Gusle besmele ve niyetle başlamak sünnettir. Öncelikle elleri ve avret yerini yıkamak, bedenin herhangi bir yerinde pislik varsa onu gidermek. Daha sonra namaz abdesti gibi abdest almak bulunduğu yerde su birikintisi varsa ayakların yıkaması en sona bırakılır. Abdestten sonra üç defa başa sonra sağ, sonra sol omuza su dökülerek her defasında vücut iyice ovuşturulur.

Bu şekil abdestin dışında alınan abdestler doğru değildir yani; sadece farzlarıyla üç ağız üç burun ve bütün beden ya da normal namaz abdesti gibi bir abdestle sünnet ve farzıyla birlikte abdest alınır, iki şekilde makbul geçerlidir. Normal namaz abdesti gibi olan abdestle namaz (v.s.) bütün ibadetler yapıldığı gibi sadece gusül abdestinin farz şekliyle alınan abdestle de her ibadet yapılır.

Bu ayki fıkıh köşemiz burada sona ermekte, gelecek ay halimizin fıkhında buluşmak umuduyla.

En Emine Emanet Olun.

Eğitmen

Sümeyye DEMİRCİ

Beğen
Paylaş
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.